
KUBB Viking sakk, a szabadtéri társasjáték
A KUBB társasjátékot 2-10 játékos játszhatja, akik két csapatot alkotva egymás ellen küzdenek. Próbálj ki egy olyan társasjátékot, amit már a vikingek is játszottak! A Kubb egy ősi játék, eredetileg Gotland-ról származik, Svédország egyik történelmi tartományából. A svédek a fatáblát „Vedkubbar”-nak hívták.
A játékmező 5 x 8 m vagy 8 x 10 m, ezért szabadban ajánlott játszani. Lehetőleg egy sík füves vagy homokos, kavicsos terület legyen ez, de havon is lehet a játékot játszani. 4 cölöp jelzi a játékmező 4 sarkát.
Akárcsak a sakkban, a Kubban is a király a legfontosabb figura. A játék célja, hogy eldöntsük a pálya közepén álló királyt a dobópálcával. Ezt azonban csak akkor tehetjük meg, ha a saját támadó körünkben, az ellenfél oldalán az összes Kubb már eldőlt.
![]() | ![]() |
A KUBB társasjáték tartalma:
1 db király, mérete: 7 x 7 x 30 cm.
10 db Kubb, mérete (6 x 6 x 15 cm)
6 db dobópálca, mérete (4 x 30 cm)
4 db fa cölöp a játékmező kijelölésére, mérete: 2 x 30 cm.
Kiváló minőségű bükkfából készült játék, praktikus vászonzsákba csomagolva.
Ajánlott 5 éves kortól.
A KUBB társasjáték szabályai
A játék kezdete:
A két csapat a saját 5-5 Kubb-ját egyenlő távolságban elhelyezi az alapvonalon, ami a játékmező két végén található, a királyt pedig a játékmező közepén kell elhelyezni. Mindkét csapat a saját alapvonala mögött áll. Sorsolással döntik el, melyik csapat kezd.
Szabályok: A játékban a csapatok felváltva következnek dobásra, illetve védekezésre. A körük két szakaszból áll:
- szakasz: Az „A” csapat a 6 db dobópálcával megpróbálja eldönteni a „B” csapat alapvonalon lévő Kubbjait. Ha az „A” csapat eldobta az összes dobópálcát, akkor a „B” csapat átdobja az eldöntött Kubbokat az ellenfél térfelére. Az átdobott Kubbnak mindenképpen az ellenfél térfelén kell landolnia. Amennyiben ez 2-szeri próbálkozásra sem sikerül, akkor az „A” csapat döntheti el, hogy hova helyezi azt a Kubbot. (Ilyenkor érdemes minél közelebb helyezni a Királyhoz, de legalább 1 dobó pálca távolságra.) Amennyiben a „B” csapat az „A” csapat alapvonalán lévő Kubbot eltalálja és el is dönti, akkor azt a két Kubbot egymás tetejére lehet helyezni, így tornyot lehet alkotni. Amennyiben a következő dobásnál szintén egy tornyot eltalálunk, akkor már három Kubb-ból álló tornyot alkottunk. FONTOS, hogy csak akkor érvényes az ilyen találat, ha a torony legalsó elemét találtuk el. Ha a „B” csapat eldobta az összes, „A” csapat által eldöntött Kubbot, akkor az „A” csapat felállítja a saját térfelén eldőlt Kubbokat. Majd ismét a „B” csapat következik a dobópálcákkal.
- szakasz: Ennek a szakasznak a célja az, hogy a „B” csapat, az „A” csapat térfelén lévő Kubbokat eldöntse a dobópálcákkal. Egy dobó pálcával akár több Kubbot is ledönthetünk, sőt az eldőlő Kubbok más Kubbokat is eldönthetnek. FONTOS, hogy először a „A” csapat térfelén lévő – előzőleg átdobott, ún. vendég Kubbokat szabad feldönteni, mivel amíg van álló vendég Kubb, addig az „A” csapat alapvonalán lévő Kubbok védve vannak. Amennyiben mégis eldől egy alapvonalon álló Kubb annak ellenére, hogy van álló vendég Kubb, úgy az eldőlt Kubbot vissza kell állítani az eredeti helyére, és az a dobás gyakorlatilag egy elpazarolt dobás lett. Amennyiben sikerült először az összes vendég Kubbot, majd az alapvonalon álló Kubbokat ledönteni és a „B” csapatnak még maradt dobó pálcája, akkor megpróbálkozhatnak a Király eldöntésével. Amennyiben sikerült a Királyt eldönteni, úgy a „B” csapat nyerte meg a játékot. Amennyiben nem, úgy a játékot az 1. szakasztól kezdve előröl kell kezdeni de úgy, hogy a csapatok szerepet cserélnek.
A dobás szabálya: A dobó pálcákat a végüknél kell megfogni, továbbá alulról felfelé történő mozdulattal dobhatóak csak el. Megcsavarni, vagy pörgetve dobni a dobó pálcákat nem szabad. Ilyen esetben a dobás érvénytelen.
Jó szórakozást, izgalmas játékot kívánunk!